Vuoden Auttaja 2014 palkittiin

TEMPUR PALKITSI VUODEN AUTTAJAN

16.10.2015 Helsingin I love me –messuilla Suomen Kipu ry:n Vuoden Auttajaksi äänestetty Soile Koponen vastaanotti Tempurin 2000 euron lahjakortin. Samalla palkittiin myös Vuoden Unihoitajaksi valittu Sari Melko.

Tempur palkitsi Vuoden Auttaja 2014 Soile Koposen lahjakortilla. Korttia ojentamassa Joel Forknall Tempurilta.
Tempur palkitsi Vuoden Auttaja 2014 Soile Koposen lahjakortilla. Korttia ojentamassa Joel Forknall Tempurilta.

Lahjakortin saajat haastateltiin tilaisuudessa. Soile puhui jokaisen kipupotilaan yksilöllisyydestä ja siitä, kuinka jokainen tulisi kohdata kaikki aistit sekä ennen kaikkea sydän avoimina. Mitään yleispätevää kaavaa kipupotilaan kohtaamiseen ei hänen mukaansa ei ole. Useimmiten hän kaipaa hyvien neuvojen ja vinkkien sijaan aivan konkreettista apua sekä tukea. Soile korosti myös vertaistuen merkitystä kipupotilaan elämän helpottajana ja yksinäisyyden lievittäjänä. Kipupotilaat kohtaavat toisensa vertaisinaan ja tietävät, mitä kipu merkitsee.
Kipuihmisten nukkumisongelmista keskusteltiin myös ja Soile totesi niiden olevan hyvin yleisiä. Kipu itsessään aiheuttaa unettomuutta ja heräilyä kesken unien. Sekin, ettei ihminen kipunsa takia löydä hyvää, mukavaa nukkumisasentoa vaikeuttaa nukahtamista. Tämän vuoksi nukkumisergonomiaan tulisi kiinnittää huomiota.
Soile kertoi, että kipupotilaan jaksamisen kannalta ensiarvoisen tärkeää olisi hänen inhimillinen kohtaamisensa. Heidän kohteluunsa päivystyksessä tulisi kiinnittää huomiota, sillä siinä olisi paljon parantamisen varaa. Kipupoliklinikalla kerran sorvattuun lääkitykseen ei tulisi avohoitoon siirryttäessä kajota, sillä se voi johtaa potilaan voinnin romahtamiseen.
Unihoitaja Sari Melko puhui myös nukkumisergonomian tärkeydestä ja siitä, kuinka nukkumisolosuhteet kaiken kaikkiaan tulisi järjestää mahdollisimman otollisiksi nukahtamiselle. Huomiota olisi hyvä kiinnittää valaistukseen, lämpötilaan, hyvään patjaan ja tyynyyn. Myös liikunnan tai ulkoilun harrastaminen hyödyttäisi nukahtamista. Näiden lisäksi erilaisista rentoutusharjoituksista voi olla apua nukahtamisongelmiin. Sari Melkon mukaan terve ihminen tarvitsee keskimäärin 7-8 tuntia unta vuorokaudessa, mutta kipupotilas voisi saada kiputilanteeseensa hyötyä kaksi tuntia pidemmillä unilla.

Teksti: Kirsi-Marjaana Räsänen