Kipukroonikoiden lääkkeistä ei saa säästää

Suomen Kipu on huolissaan hallituksen kaavailemista keinoista säästää lääkekuluissa. Uudistukset joilla pyritään vähentämään lääkejätteen määrää tulevat iskemään suoraan säännöllistä lääkehoitoa vaativien potilaiden talouteen ja yhä useampi tulee putoamaan toimeentulotuen piiriin. Lääkäreiden määrääminen budjettivahdeiksi tulee heikentämään hoidon laatua ja asettaa potilaat eriarvoiseen asemaan.

Uuden säännöksen myötä tiettyjä lääkkeitä määrättäisiin jatkossa kerrallaan vain kuukauden tarpeiksi. Koska Kela ei korvaa taksikyytejä apteekkiin, huonosti liikkuvat potilaat erityisesti haja-asutusalueella ovat erityisen haavoittuvassa asemassa. Ongelmaa pahentaa heikko pääsy lääkärin vastaanotolle, sillä jonot esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla saattavat olla jopa 7-12 viikkoa. Koska monet kipupotilaat ovat perustoimeentulotuen varassa, uudistuksen myötä on vaarana, että tarpeelliset lääkkeet jäävät saamatta ja ihminen invalidisoituu ja putoaa lopullisesti ulos yhteiskunnasta. Ihmisen tuomitseminen elämään jatkuvassa kivussa on säästöjen nimissä tehtävä ihmisoikeusrikos.

On eettisesti sietämätöntä velvoittaa lääkärit jatkossa tarkkailemaan lääkkeiden hintoja ja määräämään potilaalle halvinta mahdollista lääkettä. Useasti kipukroonikoiden lääkitys rakennetaan usean vuoden aikana ja pienetkin muutokset voivat pilata yhdistelmän. Rinnakkaislääkkeet tai biosimilaarit eivät sovellu kaikille potilaille. Monet kipulääkkeet ovat lisäksi sellaisia, että niitä otetaan tarpeen mukaan, tällöin lääkkeen tarkka määrä jää avoimeksi.

Vuoden alussa toteutettu omavastuun nosto lääke- ja kelan taksikorvauksissa ajoi pienituloiset potilaat ahdinkoon. Uuden säästöt iskevät jo valmiiksi toimeentulonsa kanssa kamppaileviin ihmisiin. Suomen Kipu vetoaa eduskuntaan ja hallitukseen, että säästötalkoilla ei vaaranneta kansalaisten oikeutta ihmisarvoiseen elämään.

Virpi Paasisalo
virpi.paasisalo@suomenkipu.fi

Liisa Sahi
Varapuheenjohtaja
liisa.sahi@suomenkipu.fi

Julkaistu 12.10.2016. Julkaisuvapaa heti.

SuomenKipury_logo_teksti

Lataa pdf: