Yli miljoona suomalaista elää kroonisen kivun kanssa.

Kannanotto: Suomen Kipu ry vaatii puolueita toimimaan laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen eteen

Suomen Kipu ry vaatii puolueita toimimaan laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelujen eteen.

Keskeiset ongelmat kroonisesta kivusta kärsivien kuntalaisten näkökulmasta ovat perusturvan riittävyys, erikoislääkärin vastaanotolle pääsy sekä kuntoutusasiat.

Kipukroonikot jäävät liian helposti vain perusturvan varaan: jos krooniselle kivulle ei löydy selkeää elimellistä syytä, ei työkyvytön ihminen pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Hän jää sairauspäivärahakauden ja mahdollisten kuntoutustukikausien jälkeen välitilaan, jossa ei eläkettä saa, muttei myöskään pysty olemaan mukana työelämässä. Kovista kivuista kärsivien lääkkeistä ja mahdollisesta heikosta liikkumiskyvystä aiheutuu yksittäiselle ihmiselle suuria menoeriä. Päättäjien tulee tarjota kaikille kuntalaisille siedettävä elintaso.

Erikoislääkäripalvelujen osalta kansalaiset ovat eriarvoisessa asemassa asuinkunnasta riippuen. Jokaiselle sairaalle ja kipuilevalle tulee varmistaa pääsy sellaisen lääkärin vastaanotolle, jolla on osaamista niin kohdata kipukroonikko kuin löytää mahdollisimman hyvä lääkitys ja muu hoito. Tähän kuuluu myös kuntoutukseen pääsy. Kuntoutuksella tuetaan ihmisen omatoimisuutta ja sitä kautta ihmisarvoista elämää.

Asuinkunnasta johtuva eriarvoisuus kroonisen kivun hoitamisessa ja tuen saamisessa on päättäjien vastuulla. Suomen Kipu ry vetoaa kaikkiin puolueisiin ja kuntavaaliehdokkaisiin, että he ottavat päätöksissään huomioon myös yhteiskunnan hiljaiset kärsijät.

Akuutista kivusta kärsivät aika ajoin lähes kaikki. Kroonisesta kivusta kärsiviä arvioidaan Suomessa asuvan lähes miljoona ihmistä. Osan heistä kipuja voidaan vähentää oikealla lääkehoidolla, kirurgisilla toimenpiteillä, kuntoutuksella tai muilla lääkkeettömillä hoitomuodoilla. Kuitenkin osa kipukroonikoista kärsii niin hankalista kivuista, että niiden vähentäminen vaatii pitkäaikaisia hoitosuhteita ja monien lääkkeitten ja lääkkeettömien hoitojen kokeiluja. Siitäkin huolimatta osalle kivut säilyvät jokapäiväisen ja jokaöisen elämän keskiössä. Voidaan hyvällä syyllä edellyttää, että kaikki inhimillisesti mahdollinen pitää tehdä kivusta kärsivien elämän helpottamiseksi. Jokaiselle kuuluu ihmisarvioinen elämä.

Virpi Paasisalo

Julkaistu 16.1.2017. Julkaisuvapaa heti.

SuomenKipury_logo_teksti

Lataa PDF

1 kommentti

1. Mirja Haukisaari Mirja Haukisaari
    19.1.2017

Juuri näin minun kohdallani :
    ”jos krooniselle kivulle ei löydy selkeää elimellistä syytä, ei työkyvytön ihminen pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Hän jää sairauspäivärahakauden ja mahdollisten kuntoutustukikausien jälkeen välitilaan, jossa ei eläkettä saa, muttei myöskään pysty olemaan mukana työelämässä. Kovista kivuista kärsivien lääkkeistä ja mahdollisesta heikosta liikkumiskyvystä aiheutuu yksittäiselle ihmiselle suuria menoeriä. Päättäjien tulee tarjota kaikille kuntalaisille siedettävä elintaso.”

Nythän tilanne on se, että olen alle 50-vuotias, minulla on hyvä ja laaja työ- ja/tai koulutustausta, eikä kivulle löydy selkeää tapaturmasta tms. selittyvää alkua, en VOI saada työkyvyttömyyseläkettä edes määräaikaisena kuntoutustukena.

Ja miksikö muka? Työeläkeyhtiöt kun mainostavat kuinka 80% hakijoista saavat myönteisen päätöksen.
    No kun päätös tehdään lääkärinlausunnon perusteella, mutta päätökseen vaikuttaa MYÖS hakijan
    1) ikä
    2) koulutustausta
    3) ammatti
    4) työllistymismahdollisuudet em. tietojen perusteella

Minä en siis voi olla työkyvytön, koska kivulle ei löydy selvää syytä, vaikken pystykään töihin edes kevyimmän mahdollisen fyysisen kuormituksen alalla, ja koska työkokemukseni ja koulutustaustani perusteella sovellun monelle alalle. Siten minua ei kannata myöskään uudelleenkouluttaa, eikä kuntouttaa, koska minähän en ole työkyvytön.

Seuraa meitä:

Sepontie 3 th 4
toimisto(at)suomenkipu.fi

Soittoaika
ma–to kello 10–14
Toimisto auki sopimuksen mukaan

Kaisa Hirn
kaisa.hirn(at)suomenkipu.fi

Hallituksen yhteystiedot

Tilaa kroonisen kivun ensitieto-opas tästä
Katso kipudokumentti
Katso kipudokumentti Kivun kasvot

Tukipuhelin

Haluatko keskustella kivusta?

Voit soittaa kipuvertaiselle tiistaisin ja torstaisin klo 17–19

Äijälinja-tukipuhelin

maanantai-iltaisin klo 18–20

Voit myös lähettää sähköpostia osoitteella:
tukilinja(at)suomenkipu.fi

Kalenteri

loka
to
12:30 Oulun vertaistukiryhmä kokoontuu @ Aleksinkulman Aino-kabinetti, 2. krs
Oulun vertaistukiryhmä kokoontuu @ Aleksinkulman Aino-kabinetti, 2. krs
loka 24 @ 12:30 – 15:00
Oulun vertaistukiryhmä kokoontuu @ Aleksinkulman Aino-kabinetti, 2. krs
Aluevastaava Pertti Latvala Gsm: 045 636 0358   Ryhmän ohjaaja Ville-Veikko Kovanen Gsm: 045 357 18 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme joka toinen torstai klo 12.30 – 15, Aleksinkulman Aino-kabinettissa, 2 krs., Aleksanterinkatu 9. Pääasiana on keskustelua itseä[...]
16:00 Porin vertaistukiryhmä kokoontuu @ Satakunnan yhteisökeskus
Porin vertaistukiryhmä kokoontuu @ Satakunnan yhteisökeskus
loka 24 @ 16:00 – 18:00
Kristiina Heiniluoma Gsm: 040 734 6815 Vertaisryhmä Kokoonnumme torstaisin klo 16-18, Satakunnan Yhteisökeskus, Otavankatu 5. Kevään 2019 tapaamiset 24.1. – 21.2. – 21.3. – 18.4. – 23.5. Syksyn 2019 tapaamiset 19.9. – 24.10. – 21.11. – 12.12.
16:30 Imatran vertaistukiryhmä kokoontuu @ Kulttuuritalo Virta, Vierashuone.
Imatran vertaistukiryhmä kokoontuu @ Kulttuuritalo Virta, Vierashuone.
loka 24 @ 16:30 – 18:30
Imatra Ryhmänvetäjä: Susanna Kovasin p. 041 4403967 imatra@suomenkipu.fi Vertaistukiryhmä Kokoontumispaikkana on Kulttuuritalo Virta, Vierashuone. Osoite Virastokatu 1 55120 Imatra ja aika on klo 16.30 – 18.30. Huom! Vapaaehtoinen kahvimaksu. Vertaisryhmään osallistuminen on maksutonta. Se ei edellytä[...]
18:00 Hyvinkään vertaistukiryhmä kokoo...
Hyvinkään vertaistukiryhmä kokoo...
loka 24 @ 18:00 – 20:00
Aluevastaava Maarit Toivonen Gsm: 050 501 2121 Vertaisryhmä Kokoonnumme torstaisin klo 18 – 20, Seittemänmiehenkatu 2 (liikehuoneisto katutaso) Kevään 2019 tapaamiset 17.1 – 14.2 – 14.3 – 18.4 – 16.5 Syksyn 2019 tapaamiset 22.8 – 19.9 – 24.10– 21.11 – 12.12
loka
ma
17:00 Mikkelin vertaistukiryhmä kokoontuu @ Oma Tori (2.krs)
Mikkelin vertaistukiryhmä kokoontuu @ Oma Tori (2.krs)
loka 28 @ 17:00 – 19:00
Virpi Paasisalo Gsm: 045 170 7548 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme joka parillisen viikon maanantaina klo 17-19 Oma Torissa, Porrassalmenkatu 21, 2 krs.  Kevään kokoontumisajat 7.1. – 21.1. – 4.2. – 4.3. – 18.3. – 1.4. – 15.4. – 29.4. – 13.5.[...]

Olemme Facebookissa

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference.