Suomen Kipu ry vaatii puolueita toimimaan laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelujen eteen.

Keskeiset ongelmat kroonisesta kivusta kärsivien kuntalaisten näkökulmasta ovat perusturvan riittävyys, erikoislääkärin vastaanotolle pääsy sekä kuntoutusasiat.

Kipukroonikot jäävät liian helposti vain perusturvan varaan: jos krooniselle kivulle ei löydy selkeää elimellistä syytä, ei työkyvytön ihminen pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Hän jää sairauspäivärahakauden ja mahdollisten kuntoutustukikausien jälkeen välitilaan, jossa ei eläkettä saa, muttei myöskään pysty olemaan mukana työelämässä. Kovista kivuista kärsivien lääkkeistä ja mahdollisesta heikosta liikkumiskyvystä aiheutuu yksittäiselle ihmiselle suuria menoeriä. Päättäjien tulee tarjota kaikille kuntalaisille siedettävä elintaso.

Erikoislääkäripalvelujen osalta kansalaiset ovat eriarvoisessa asemassa asuinkunnasta riippuen. Jokaiselle sairaalle ja kipuilevalle tulee varmistaa pääsy sellaisen lääkärin vastaanotolle, jolla on osaamista niin kohdata kipukroonikko kuin löytää mahdollisimman hyvä lääkitys ja muu hoito. Tähän kuuluu myös kuntoutukseen pääsy. Kuntoutuksella tuetaan ihmisen omatoimisuutta ja sitä kautta ihmisarvoista elämää.

Asuinkunnasta johtuva eriarvoisuus kroonisen kivun hoitamisessa ja tuen saamisessa on päättäjien vastuulla. Suomen Kipu ry vetoaa kaikkiin puolueisiin ja kuntavaaliehdokkaisiin, että he ottavat päätöksissään huomioon myös yhteiskunnan hiljaiset kärsijät.

Akuutista kivusta kärsivät aika ajoin lähes kaikki. Kroonisesta kivusta kärsiviä arvioidaan Suomessa asuvan lähes miljoona ihmistä. Osan heistä kipuja voidaan vähentää oikealla lääkehoidolla, kirurgisilla toimenpiteillä, kuntoutuksella tai muilla lääkkeettömillä hoitomuodoilla. Kuitenkin osa kipukroonikoista kärsii niin hankalista kivuista, että niiden vähentäminen vaatii pitkäaikaisia hoitosuhteita ja monien lääkkeitten ja lääkkeettömien hoitojen kokeiluja. Siitäkin huolimatta osalle kivut säilyvät jokapäiväisen ja jokaöisen elämän keskiössä. Voidaan hyvällä syyllä edellyttää, että kaikki inhimillisesti mahdollinen pitää tehdä kivusta kärsivien elämän helpottamiseksi. Jokaiselle kuuluu ihmisarvioinen elämä.

Virpi Paasisalo

Julkaistu 16.1.2017. Julkaisuvapaa heti.

SuomenKipury_logo_teksti

Lataa PDF