Tiedote 8.2.2017
Julkaisuvapaa heti

Kipukoulutusta terveydenhuollon ammattilaisille

Kipupotilaan hoito kärsii usein hoitohenkilökunnan tietämättömyydestä kivusta ja sen kokonaisvaltaisesta hoitamisesta.  Monet kipupotilaat venyttävät hoitoon lähtemistä liiankin pitkälle, jos heillä on takanaan huono kokemus aiemmalta käynniltään tai heillä on tunne, ettei heidän vaivaansa oteta tosissaan. Suomen Kipu ry painottaa, että krooninen kipu pitää tunnistaa hoidettavaksi sairaudeksi ja hoitoon hakeutuminen olisi potilaalle helpompaa.

Suomen Kipu ry:n mielestä tähän auttaisi hoitohenkilökunnan kouluttaminen kipupotilaan kohtaamisesta ja hoidosta. Pienet asiat, kuten esimerkiksi potilaan kohtaaminen tai nopea kipulääkkeen saanti vaikuttavat potilaan kokemukseen hoitokäynnistä. Varsinkin, kun kipu ei aina näy päällepäin, on potilaalle ensiarvoisen tärkeää, ettei hänen tuntemuksiaan vähäteltäisi. Tärkeää on kipupotilaan kohtelu yksilönä, koska jokainen ihminen kokee kivun omalla asteikollaan. Kipupotilaita ei voi laittaa sopimaan yhteen muottiin.

Koulutukset tulisi suunnata jokaiselle hoitohenkilökuntaan kuuluvalle, joka työssään kohtaa kipupotilaita. Koulutus voisi pitää sisällään mm. kipupotilaiden omakohtaisia kertomuksia hoitokäynneistään ja näiden esimerkkien kautta voisi saada paljon vinkkejä, niin potilaan kuin hoitohenkilökunnan toimimiseen vastaavassa tilanteessa. Kun hoitohenkilökunnan tietämys kivusta lisääntyy, saa potilas nopeammin oikeanlaista hoitoa ja kynnys avun hakemiseen akuutin kivun tai kipukohtauksen osalta madaltuu.

Tärkeää on, että kroonisesta kivusta kärsivä potilas uskaltautuisi hakemaan hoitoa aina oireidensa pahentuessa. Näin kivut eivät pääsisi pahentumaan ja kipupotilaan arki sujuisi ilman lisäkipuja.

Lisätietoa:

Ritva Johansson