Yli miljoona suomalaista elää kroonisen kivun kanssa.

Kannanotto: Terveydenhuollon ja sosiaalipalvelun asiakas on nähtävä kokonaisuutena

Perustuslaki täydentävine lakeineen takaa kyllä soteasiakkaan oikeudet ja sotepalvelujen minimin, mutta jostain syystä palvelut eivät aina toteudu tarkoituksenmukaisesti, ne saadaan puutteellisina tai vasta oikaisumenettelyn kautta. Pahimmissa tapauksissa asiakas jää kokonaan lakisääteisten palvelujen ulkopuolelle. Tämä turhauttaa ja uuvuttaa asiakkaan ja voi pahimmillaan johtaa jopa syrjäytymiseen.

Mikään hierarkkinen menettelytapa tai sääntö ei saa olla esteenä sujuvalle hoidolle. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Päätösten teossa asiakkaan tilannetta on mietittävä monelta kantilta asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun saavuttamiseksi. Oikeudenmukaisen päätöksenteon perustana on aina asiakkaan hyvä kohtaaminen.

Hyvä kohtaaminen edellyttää, että soteviranomainen osaa huomioida asiakkaidensa erilaiset tarpeet. Viranomaisen tulee osata perustella lain edellyttämällä tavalla päätökset niin, että asiakas ymmärtää mistä puhutaan. Vaadimme, että palveluja tuottavat tahot tuntevat sen lainsäädännön, joka ohjaa heidän työtään ja osaavat perustella päätöksiään selkeästi.

Hyvä kohtaaminen edellyttää myös, että asiakasta ei pompotella palveluviidakossa, vaan joku ottaa kokonaisvastuun silloin, kun henkilö tulee asiakkaaksi. Tämä pitää sisällään asiakuuden kirjaamisen sekä jatkotoimista ja neuvonnasta huolehtimisen. Kipuasiakas voi uupua helposti, joten asioiden nopea ja sujuva hoito on ensiarvoisen tärkeää. Selkeä kokonaiskuva asiakkaan tarpeista säästää myös henkilökunnan aikaa. Ideaali tilanne olisi, että asiakkaalle nimetään kontaktihenkilö, jonka puoleen hän voi kääntyä lisätietoja kaivatessaan. Tuttu kontaktihenkilö toimii eräänlaisena asiakasneuvojana yhden luukun periaatteella, jolloin asiakkaan ei tarvitse kuluttaa aikaansa ja voimiansa sellaisen tiedon etsimisessä, jonka asiakasneuvoja voi hänelle heti kertoa. Kontaktihenkilön pysyessä samana hän tuntee asiakkaan entuudestaan ja osaa yhteisen kielen. Tämä lisää tehokkuutta, turvallisuuden tunnetta sekä parantaa päätöksentekoa. Asiat tulevat joutuisammin hoidetuiksi ja vältytään turhilta ja kaikille osapuolille kalliilta valituksilta.

Vanha klisee pitää edelleen paikkansa ”Kun asiat pitkittyvät, ne mutkistuvat” ja tätä pitäisi kaikin tavoin välttää. On yhteiskunnankin etu niin taloudellisesti kuin muutenkin, että se huolehtii, että asiakas tulee hyvin hoidetuksi sekä saa oikea-aikaisesti ja oikeaa palvelua niin sosiaalitoimessa kuin lääkärilläkin.

Kohtuulliset ja oikeudenmukaiset palvelut hyvine kohtaamisineen ovat jokaisen oikeus.

Virpi Paasisalo, Suomen Kipu ry, puheenjohtaja
Jaana Andersin, Oikeutta ja neuvontaa ry, puheenjohtaja

Lisätietoja
Virpi Paasisalo, p 045 170 7548, virpi.paasisalo@suomenkipu.fi
Jaana Andersin, p 0443 381 281, info@neuvonta.fi

PDF

1 kommentti

  1. Martsu Martsu
    5.9.2017    

    Kerran istuin hallinto-oikeuden luennolla ja eräs opiskelija kertoi kuinka oli ollut harjoittelemassa sossussa j ja huomannut että eräs asiakas oli oikeutettu erääsern tukeen ja oli kysynyt johtavalta sosiaalityöntekijältä kerfotaanko tälle asiakkaalle tästä mahdollisuudesta ja johtava sossu oli vastannut että ”ei missään nimessä”! VÄÄRIN…virkamiehellä on aina velvollisuus neuvoa asiakasta ja ohjata tarvittavien palveluiden ja tukien piiriin. Virkamiehellä on virkavelvollisuuksia ja vastuu tehdä asiakkaan hyväksi työtään eikä suinkaan suojella omaa virkaansa ja palkkaansa toimimalla kunnanjohtajan kassavirran ja säästöjen vartijana. Säästöjen myötä on valitettavasti moni asia heittänyt asenteiden myötä kuperkeikkaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Seuraa meitä:

Yhteystiedot

Suomen Kipu ry

Suomen Kipu ry
Sepontie 3 th 4
02130 Espoo
puh. 045 129 0707
toimisto(at)suomenkipu.fi

Toimisto avoinna
ma–to kello 10–14

Kaisa Hirn
järjestökoordinaattori
045 355 2825
kaisa.hirn(at)suomenkipu.fi

Hallituksen yhteystiedot



Punainen ilmapallo -kampanja

activemedi-logo

Tilaa ActiveMEDI tuotteet tästä ja tue meitä.


Tilaa kroonisen kivun ensitieto-opas tästä
Katso kipudokumentti
Katso kipudokumentti Kivun kasvot

Tukipuhelin

Haluatko keskustella kivusta?

Voit soittaa kipuvertaiselle tiistaisin ja torstaisin klo 17–19

050 464 4333

Äijälinja-tukipuhelin

maanantai-iltaisin klo 18–20

050 327 5396

Svenska stödlinjen

Tisdagar och torsdagar 17–19

045 170 7541

Voit myös lähettää sähköpostia osoitteella:
tukilinja(at)suomenkipu.fi


Kalenteri

syys
21
to
14:00 Salon vertaisryhmä kokoontuu syk... @ Salon SYTY ry tilat
Salon vertaisryhmä kokoontuu syk... @ Salon SYTY ry tilat
syys 21 @ 14:00 – 16:00
Marja-Liisa Laine Gsm: 040 053 4788 Pertti Laine salo@suomenkipu.fi Vertaistukiryhmä Kokoonnumme torstaisin,  klo  14-16 Salon SYTY ry:n tiloissa, Helsingintie 6 (katutaso). Lisätietoja Marja-Liisalta
syys
25
ma
15:00 Turengin vertaisryhmä kokoontuu ... @ Tapaillakodin takkatupa
Turengin vertaisryhmä kokoontuu ... @ Tapaillakodin takkatupa
syys 25 @ 15:00 – 16:30
Aluevastaava Katja Parkkinen 044 547 6112 Vertaistryhmä Kokoonnumme parillisten viikkojen maanantaisin 15 – 16.30. Tapaillakodin takkatupa, Tapaillapiha 7A
17:30 Helsingin vertaisryhmä kokoontuu... @ Kampin palvelukeskus, Broidi tila
Helsingin vertaisryhmä kokoontuu... @ Kampin palvelukeskus, Broidi tila
syys 25 @ 17:30 – 19:30
Aluevastaava Arto Hannolin Gsm: 0500 906 087 helsinki@suomenkipu.fi Vertaisryhmä Kokoonnumme maanantaisin klo 17.30 – 19.30, Kampin palvelukeskuksessa, tila Broidi (2. krs), Salomonkatu 21 B, puhelinnumero neuvontaan on 09 3104 4513. Paikalle pääsee hyvin julkisilla kulkuneuvoilla, Kampin[...]
18:00 Kouvolan vertaisryhmä kokoontuu ... @ Korian seurakuntakoti
Kouvolan vertaisryhmä kokoontuu ... @ Korian seurakuntakoti
syys 25 @ 18:00 – 20:00
Sari Holanti Gsm: 040 706 2220 sari.holanti(at)pp.inet.fi Vertaistukiryhmät Kokoonnumme parittoman viikon maanantaina klo 18 – 20, Korian seurakuntakodilla, Alakouluntie 23, 45610 Koria (kuuluu kouvolaan)
syys
26
ti
10:00 Porvoon vertaisryhmä kokoontuu s... @ Gammelbackan Hyvinvointikeskus, Purohuone
Porvoon vertaisryhmä kokoontuu s... @ Gammelbackan Hyvinvointikeskus, Purohuone
syys 26 @ 10:00 – 12:00
Aila Salmi porvoo@suomenkipu.fi Vertaisryhmä Kokoonnumme Gammelbackan Hyvinvointikeskuksessa, Purohuone, Tornipolku 10, 06400 Porvoo Vertaisryhmätapaamiset tiistaisin klo 10-12

Olemme Facebookissa

Vastine 25.7. Helsingin Sanomissa olleeseen pääkirjoitukseen:
Lääkkeiden päihdekäyttö on ongelma myös Suomessa.

Kipupotilas ei ole lääkkeiden väärinkäyttäjä

On ensiarvoisen tärkeää erottaa lääkkeiden viihde- tai väärinkäyttö kipupotilaan lääkityksen tarpeesta. Kipukroonikko ei käytä opiaattipohjaista lääkitystä nostamaan mielihyvää vaan koittaa sillä turvata toimintakykynsä.

Lääkitys on erikoislääkärin ja moniammatillisen tiimin tarkkaan suunnittelema, hakemalla haettu. Tätä lääkitystä ei pidä muuttaa vain siksi, että suositukset tai yleinen mielipide eivät soisi vahvojen lääkkeiden määräämistä tai käyttämistä.

Lääkeriippuvuus ei ole oikea sana kipupotilaan hoidossa. Pitkävaikutteisella lääkityksellä pyritään siihen, ettei toleranssi nouse eikä lääkkeitä tällöin myöskään hankita lisää väärin perustein. Kotona oleva kipukohtauksiin auttava lääkitys vähentää myös ensiavussa käyntejä.

Hyvä, pitkäaikainen lääkärisuhde on kipupotilaalle lottovoitto. Huolestuttavaa onkin kipulääkäreiden määrän romahtaminen. Kipu ei ole hetkellinen kokemus vaan kokonaisvaltainen, usein elämänpituinen kumppani joka seuraa uskollisesti iästä riippumatta. Lääkäriopintoihin tulee niiden alusta lähtien lisätä kivun hoitoa.

Kipupotilas ei myy lääkkeitään koska tarvitsee niitä itse. Erityisesti vahvat kipulääkkeet tulee pakata läpinäkymättömään pussiin apteekissa jo ennen kassalle menoa jotta vältetään mahdollisten päihdekäyttäjien huomion herättäminen. Kipupotilas ei kaipaa lääkkeiden väärinkäyttäjää kotiovelleen.

Virpi Paasisalo
puheenjohtaja
Suomen Kipu ry
... Näytä enemmänNäytä vähemmän

Julkaistu 2 kuukautta sitten  ·