Yli miljoona suomalaista elää kroonisen kivun kanssa.

Kannanotto: Terveydenhuollon ja sosiaalipalvelun asiakas on nähtävä kokonaisuutena

Perustuslaki täydentävine lakeineen takaa kyllä soteasiakkaan oikeudet ja sotepalvelujen minimin, mutta jostain syystä palvelut eivät aina toteudu tarkoituksenmukaisesti, ne saadaan puutteellisina tai vasta oikaisumenettelyn kautta. Pahimmissa tapauksissa asiakas jää kokonaan lakisääteisten palvelujen ulkopuolelle. Tämä turhauttaa ja uuvuttaa asiakkaan ja voi pahimmillaan johtaa jopa syrjäytymiseen.

Mikään hierarkkinen menettelytapa tai sääntö ei saa olla esteenä sujuvalle hoidolle. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Päätösten teossa asiakkaan tilannetta on mietittävä monelta kantilta asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun saavuttamiseksi. Oikeudenmukaisen päätöksenteon perustana on aina asiakkaan hyvä kohtaaminen.

Hyvä kohtaaminen edellyttää, että soteviranomainen osaa huomioida asiakkaidensa erilaiset tarpeet. Viranomaisen tulee osata perustella lain edellyttämällä tavalla päätökset niin, että asiakas ymmärtää mistä puhutaan. Vaadimme, että palveluja tuottavat tahot tuntevat sen lainsäädännön, joka ohjaa heidän työtään ja osaavat perustella päätöksiään selkeästi.

Hyvä kohtaaminen edellyttää myös, että asiakasta ei pompotella palveluviidakossa, vaan joku ottaa kokonaisvastuun silloin, kun henkilö tulee asiakkaaksi. Tämä pitää sisällään asiakuuden kirjaamisen sekä jatkotoimista ja neuvonnasta huolehtimisen. Kipuasiakas voi uupua helposti, joten asioiden nopea ja sujuva hoito on ensiarvoisen tärkeää. Selkeä kokonaiskuva asiakkaan tarpeista säästää myös henkilökunnan aikaa. Ideaali tilanne olisi, että asiakkaalle nimetään kontaktihenkilö, jonka puoleen hän voi kääntyä lisätietoja kaivatessaan. Tuttu kontaktihenkilö toimii eräänlaisena asiakasneuvojana yhden luukun periaatteella, jolloin asiakkaan ei tarvitse kuluttaa aikaansa ja voimiansa sellaisen tiedon etsimisessä, jonka asiakasneuvoja voi hänelle heti kertoa. Kontaktihenkilön pysyessä samana hän tuntee asiakkaan entuudestaan ja osaa yhteisen kielen. Tämä lisää tehokkuutta, turvallisuuden tunnetta sekä parantaa päätöksentekoa. Asiat tulevat joutuisammin hoidetuiksi ja vältytään turhilta ja kaikille osapuolille kalliilta valituksilta.

Vanha klisee pitää edelleen paikkansa ”Kun asiat pitkittyvät, ne mutkistuvat” ja tätä pitäisi kaikin tavoin välttää. On yhteiskunnankin etu niin taloudellisesti kuin muutenkin, että se huolehtii, että asiakas tulee hyvin hoidetuksi sekä saa oikea-aikaisesti ja oikeaa palvelua niin sosiaalitoimessa kuin lääkärilläkin.

Kohtuulliset ja oikeudenmukaiset palvelut hyvine kohtaamisineen ovat jokaisen oikeus.

Virpi Paasisalo, Suomen Kipu ry, puheenjohtaja
Jaana Andersin, Oikeutta ja neuvontaa ry, puheenjohtaja

Lisätietoja
Virpi Paasisalo, p 045 170 7548, virpi.paasisalo@suomenkipu.fi
Jaana Andersin, p 0443 381 281, info@neuvonta.fi

PDF

1 kommentti

  1. Martsu Martsu
    5.9.2017    

    Kerran istuin hallinto-oikeuden luennolla ja eräs opiskelija kertoi kuinka oli ollut harjoittelemassa sossussa j ja huomannut että eräs asiakas oli oikeutettu erääsern tukeen ja oli kysynyt johtavalta sosiaalityöntekijältä kerfotaanko tälle asiakkaalle tästä mahdollisuudesta ja johtava sossu oli vastannut että ”ei missään nimessä”! VÄÄRIN…virkamiehellä on aina velvollisuus neuvoa asiakasta ja ohjata tarvittavien palveluiden ja tukien piiriin. Virkamiehellä on virkavelvollisuuksia ja vastuu tehdä asiakkaan hyväksi työtään eikä suinkaan suojella omaa virkaansa ja palkkaansa toimimalla kunnanjohtajan kassavirran ja säästöjen vartijana. Säästöjen myötä on valitettavasti moni asia heittänyt asenteiden myötä kuperkeikkaa.

Seuraa meitä:

Yhteystiedot

Suomen Kipu ry

Suomen Kipu ry
Sepontie 3 th 4
02130 Espoo
puh. 045 129 0707
toimisto(at)suomenkipu.fi

Soittoaika
ma–to kello 10–14
Toimisto auki sopimuksen mukaan

Kaisa Hirn
toiminnanjohtaja
045 355 2825
kaisa.hirn(at)suomenkipu.fi

Hallituksen yhteystiedot



Tilaa kroonisen kivun ensitieto-opas tästä
Katso kipudokumentti
Katso kipudokumentti Kivun kasvot

Tukipuhelin

Haluatko keskustella kivusta?

Voit soittaa kipuvertaiselle tiistaisin ja torstaisin klo 17–19

050 464 4333

Äijälinja-tukipuhelin

maanantai-iltaisin klo 18–20

050 327 5396

Voit myös lähettää sähköpostia osoitteella:
tukilinja(at)suomenkipu.fi


Kalenteri

elo
19
ma
17:00 Mikkelin vertaistukiryhmä kokoontuu @ Oma Tori (2.krs)
Mikkelin vertaistukiryhmä kokoontuu @ Oma Tori (2.krs)
elo 19 @ 17:00 – 19:00
Virpi Paasisalo Gsm: 045 170 7548 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme joka parillisen viikon maanantaina klo 17-19 Oma Torissa, Porrassalmenkatu 21, 2 krs.  Kevään kokoontumisajat 7.1. – 21.1. – 4.2. – 4.3. – 18.3. – 1.4. – 15.4. – 29.4. – 13.5.[...]
18:00 Kouvolan vertaistukiryhmä kokoontuu @ Korian seurakuntakoti
Kouvolan vertaistukiryhmä kokoontuu @ Korian seurakuntakoti
elo 19 @ 18:00 – 20:00
Sari Holanti p. 040 706 2220 sari.holanti@pp.inet.fi Terhi Jyräs p. 045 350 8757 terhi.jyras@gmail.com Enni Toivanen p. 0405326227 kouvola@suomenkipu.fi Vertaistukiryhmä Kokoonnumme joka toinen maanantai klo 18 – 20, Korian seurakuntakodilla, Alakouluntie 23, 45610 Koria (kuuluu kouvolaan) Kevään[...]
elo
20
ti
12:00 Muhoksen vertaistukiryhmä tapaa @ Koivu ja Tähti -kulttuurikeskus, Kotiseutuhuone
Muhoksen vertaistukiryhmä tapaa @ Koivu ja Tähti -kulttuurikeskus, Kotiseutuhuone
elo 20 @ 12:00 – 15:00
Aluevastaava Merja Korhonen p. 041 442 4682 muhos@suomenkipu.fi Uusi ryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran 20.8 Muhoksen Koivu ja Tähti -kulttuurikeskuksessa. Tapaame Kotiseutuhuoneessa klo 12-15 (Muhostie 2) Lisätietoja Merjalta. Tervetuloa!
17:00 Hämeenlinnan vertaisryhmä kokoontuu @ Voutilakeskus
Hämeenlinnan vertaisryhmä kokoontuu @ Voutilakeskus
elo 20 @ 17:00 – 19:00
Ryhmänvetäjät Taina Jalasto Gsm: 040 760 6772 Simo Jalasto Gsm: 040 830 9443 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme parillisten viikkojen tiistaisin klo 17 – 19 (Voutilakeskuksessa, Pollentie 35) sekä parittomien viikkojen keskiviikkoisin klo 17-19 (vaihtuva paikka, tarkista tiedät aluevastaavalta).[...]
elo
21
ke
18:00 Jyväskylän vertaistukiryhmä koko...
Jyväskylän vertaistukiryhmä koko...
elo 21 @ 18:00 – 20:00
Jyväskylän vertaistukiryhmä kokoontuu 2019
Aluevastaava Soile Koponen 050 401 9610 jyvaskyla@suomenkipu.fi Vertaistukiryhmä ”Jyväskylän ryhmä on yhden luukun palvelupiste, jossa saat kokemusperäisen vastauksen mihin tahansa kysymykseen ja lämmittävät halaukset kaupan päälle. Usein mukana on myös jonkin alan ammattilainen. Välillä virkistäydymme[...]

Olemme Facebookissa

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: (#4) Application request limit reached
Type: OAuthException
Code: 4
Please refer to our Error Message Reference.