Yli miljoona suomalaista elää kroonisen kivun kanssa.

Kannanotto: Terveydenhuollon ja sosiaalipalvelun asiakas on nähtävä kokonaisuutena

Perustuslaki täydentävine lakeineen takaa kyllä soteasiakkaan oikeudet ja sotepalvelujen minimin, mutta jostain syystä palvelut eivät aina toteudu tarkoituksenmukaisesti, ne saadaan puutteellisina tai vasta oikaisumenettelyn kautta. Pahimmissa tapauksissa asiakas jää kokonaan lakisääteisten palvelujen ulkopuolelle. Tämä turhauttaa ja uuvuttaa asiakkaan ja voi pahimmillaan johtaa jopa syrjäytymiseen.

Mikään hierarkkinen menettelytapa tai sääntö ei saa olla esteenä sujuvalle hoidolle. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Päätösten teossa asiakkaan tilannetta on mietittävä monelta kantilta asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun saavuttamiseksi. Oikeudenmukaisen päätöksenteon perustana on aina asiakkaan hyvä kohtaaminen.

Hyvä kohtaaminen edellyttää, että soteviranomainen osaa huomioida asiakkaidensa erilaiset tarpeet. Viranomaisen tulee osata perustella lain edellyttämällä tavalla päätökset niin, että asiakas ymmärtää mistä puhutaan. Vaadimme, että palveluja tuottavat tahot tuntevat sen lainsäädännön, joka ohjaa heidän työtään ja osaavat perustella päätöksiään selkeästi.

Hyvä kohtaaminen edellyttää myös, että asiakasta ei pompotella palveluviidakossa, vaan joku ottaa kokonaisvastuun silloin, kun henkilö tulee asiakkaaksi. Tämä pitää sisällään asiakuuden kirjaamisen sekä jatkotoimista ja neuvonnasta huolehtimisen. Kipuasiakas voi uupua helposti, joten asioiden nopea ja sujuva hoito on ensiarvoisen tärkeää. Selkeä kokonaiskuva asiakkaan tarpeista säästää myös henkilökunnan aikaa. Ideaali tilanne olisi, että asiakkaalle nimetään kontaktihenkilö, jonka puoleen hän voi kääntyä lisätietoja kaivatessaan. Tuttu kontaktihenkilö toimii eräänlaisena asiakasneuvojana yhden luukun periaatteella, jolloin asiakkaan ei tarvitse kuluttaa aikaansa ja voimiansa sellaisen tiedon etsimisessä, jonka asiakasneuvoja voi hänelle heti kertoa. Kontaktihenkilön pysyessä samana hän tuntee asiakkaan entuudestaan ja osaa yhteisen kielen. Tämä lisää tehokkuutta, turvallisuuden tunnetta sekä parantaa päätöksentekoa. Asiat tulevat joutuisammin hoidetuiksi ja vältytään turhilta ja kaikille osapuolille kalliilta valituksilta.

Vanha klisee pitää edelleen paikkansa ”Kun asiat pitkittyvät, ne mutkistuvat” ja tätä pitäisi kaikin tavoin välttää. On yhteiskunnankin etu niin taloudellisesti kuin muutenkin, että se huolehtii, että asiakas tulee hyvin hoidetuksi sekä saa oikea-aikaisesti ja oikeaa palvelua niin sosiaalitoimessa kuin lääkärilläkin.

Kohtuulliset ja oikeudenmukaiset palvelut hyvine kohtaamisineen ovat jokaisen oikeus.

Virpi Paasisalo, Suomen Kipu ry, puheenjohtaja
Jaana Andersin, Oikeutta ja neuvontaa ry, puheenjohtaja

Lisätietoja
Virpi Paasisalo, p 045 170 7548, virpi.paasisalo@suomenkipu.fi
Jaana Andersin, p 0443 381 281, info@neuvonta.fi

PDF

1 kommentti

  1. Martsu Martsu
    5.9.2017    

    Kerran istuin hallinto-oikeuden luennolla ja eräs opiskelija kertoi kuinka oli ollut harjoittelemassa sossussa j ja huomannut että eräs asiakas oli oikeutettu erääsern tukeen ja oli kysynyt johtavalta sosiaalityöntekijältä kerfotaanko tälle asiakkaalle tästä mahdollisuudesta ja johtava sossu oli vastannut että ”ei missään nimessä”! VÄÄRIN…virkamiehellä on aina velvollisuus neuvoa asiakasta ja ohjata tarvittavien palveluiden ja tukien piiriin. Virkamiehellä on virkavelvollisuuksia ja vastuu tehdä asiakkaan hyväksi työtään eikä suinkaan suojella omaa virkaansa ja palkkaansa toimimalla kunnanjohtajan kassavirran ja säästöjen vartijana. Säästöjen myötä on valitettavasti moni asia heittänyt asenteiden myötä kuperkeikkaa.

Seuraa meitä:

Yhteystiedot

Suomen Kipu ry

Suomen Kipu ry
Sepontie 3 th 4
02130 Espoo
puh. 045 129 0707
toimisto(at)suomenkipu.fi

Toimisto avoinna
ma–to kello 10–14

Kaisa Hirn
järjestökoordinaattori
045 355 2825
kaisa.hirn(at)suomenkipu.fi

Hallituksen yhteystiedot



activemedi-logo

Tilaa ActiveMEDI tuotteet tästä ja tue meitä.


Tilaa kroonisen kivun ensitieto-opas tästä
Katso kipudokumentti
Katso kipudokumentti Kivun kasvot

Tukipuhelin

Haluatko keskustella kivusta?

Voit soittaa kipuvertaiselle tiistaisin ja torstaisin klo 17–19

050 464 4333

Äijälinja-tukipuhelin

maanantai-iltaisin klo 18–20

050 327 5396

Svenska stödlinjen

Tisdagar och torsdagar 17–19

045 170 7541

Voit myös lähettää sähköpostia osoitteella:
tukilinja(at)suomenkipu.fi


Kalenteri

helmi
22
to
15:00 Porin vertaisryhmä kokoontuu kev... @ Satakunnan Yhteisökeskus
Porin vertaisryhmä kokoontuu kev... @ Satakunnan Yhteisökeskus
helmi 22 @ 15:00 – 17:00
Kristiina Heiniluoma Gsm: 040 734 6815 Vertaisryhmä Kokoonnumme torstaisin klo 15 – 17, Satakunnan Yhteisökeskus, Otavankatu 3
18:00 Hyvinkään vertaisryhmä kokoontuu... @ liikehuoneisto katutaso
Hyvinkään vertaisryhmä kokoontuu... @ liikehuoneisto katutaso
helmi 22 @ 18:00 – 20:00
Aluevastaava Maarit Toivonen Gsm: 050 501 2121 Vertaisryhmä Kokoonnumme torstaisin klo 18 – 20, Seittemänmiehenkatu 2 (liikehuoneisto katutaso) Kevään 2018 tapaamiset 25.1. – 22.2. – 22.3. – 26.4. – 24.5.
helmi
26
ma
17:30 Helsingin vertaisryhmä kokoontuu... @ Kampin palvelukeskus tila Broidi
Helsingin vertaisryhmä kokoontuu... @ Kampin palvelukeskus tila Broidi
helmi 26 @ 17:30 – 19:30
Aluevastaava Arto Hannolin Gsm: 0500 906 087 helsinki@suomenkipu.fi Helsinki etsii toimijoita. Olisitko kiinnostunut aluevastaavana tai ryhmänvetäjänä vapaaehtoistoiminnasta? Ryhmä on avoin kaikille kroonisesta kivusta kärsiville. Vertaisryhmä Kokoonnumme maanantaisin klo 17.30 – 19.30, Kampin palvelukeskuksessa, tila Broidi (2.[...]
helmi
27
ti
10:00 Porvoon vertaisryhmä kokoontuu k... @ Gammelbackan Hyvinvointikeskus, Purohuone
Porvoon vertaisryhmä kokoontuu k... @ Gammelbackan Hyvinvointikeskus, Purohuone
helmi 27 @ 10:00 – 12:00
Aila Salmi porvoo@suomenkipu.fi Vertaisryhmä Kokoonnumme tiistaisin klo 10 – 12,  Gammelbackan Hyvinvointikeskuksessa, Purohuone, Tornipolku 10, 06400 Porvoo
17:00 Lohjan vertaisryhmä kokoontuu ke... @ Elokulman tila
Lohjan vertaisryhmä kokoontuu ke... @ Elokulman tila
helmi 27 @ 17:00 – 19:00
Aluevastaava Heidi Kalpio Gsm: 044 985 9550 lohja@suomenkipu.fi Vertaisryhmä Kokoonnumme Lohjantähden takana, Elonkulman tilassa, Kalevankatu 7-9, klo 17 – 19. Tervetuloa keskustelemaan siitä, miten kivun kanssa selviää.

Olemme Facebookissa

Tällä viikolla kokoontuvat seuraavat vertaisryhmät:
Kaarina, Valkeakoski, Helsinki, Kouvola, Porvoo, Iisalmi, Hämeenlinna, Jyväskylä, Pori ja Hyvinkää.

Lisätietoja: www.suomenkipu.fi/calendar/
... Näytä enemmänNäytä vähemmän

Julkaistu 3 päivää sitten  ·  

Tämän viikon kokoontuvat vertaisryhmät:
Helsinki, Porvoo, Turku, Hollola, Lahti, Muurame, Lohja, Kemi, Hämennlinna, MIkkeli ja Tampere.

Lisätietoja: www.suomenkipu.fi/calendar/
... Näytä enemmänNäytä vähemmän

Julkaistu 1 viikko sitten  ·  

Äijälinja tukipuhelin on tauolla tänään 5.2. Muut tukipuhelimet vastaavat normaalisti tiistaina ja torstaina klo 17–19 numerossa 050 464 4333. Muista myös tukilinja sähköposti tukilinja@suomenkipu.fi

Tällä viikolla kokoontuvat seuraavat vertaisryhmät:
Valkeakoski, Helsinki, Kouvola, Porvoo, Iisalmi, Hämeenlinna, Espoo, Kankaanpää, Nurmes ja Turenki.

Lisätietoja: www.suomenkipu.fi/calendar/
... Näytä enemmänNäytä vähemmän

Julkaistu 2 viikkoa sitten  ·  

Opiskelijakysely: Asiakkaiden tietämys kivunhoidon vaihtoehdoista

Sosiaali- ja terveysala

Kyselyn toteuttavat Saimaan ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat, jotka tekevät opinnäytetyötä asiakkaiden tietämyksestä kivunhoidon vaihtoehdoista ja sen ohjauksesta. Kipu on epämiellyttävä kokemus, joka liittyy kudosvaurioon tai sen uhkaan tai jota kuvataan kudosvaurion käsittein. Kivunhoito menetelmiin huomioidaan lääkkeelliset ja lääkkeettömät hoitomuodot. Aineiston keruu tapahtuu netissä tapahtuvan kyselyn avulla. Kyselyyn vastaajat ovat oletuksena Suomen Kipu ry:n asiakkaita.

Kyselyyn vastaaminen kestää noin viisi (5) minuuttia. Vastaukset ovat luottamuksellisia, eikä vastaajaa pysty tunnistamaan vastausten perusteella. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista.
Kyselyyn vastaaminen on tärkeää, sillä kyselyyn vastaamalla voitte auttaa kehittämään kivunhoito palveluiden ohjausta.

Kyselyyn voi vastata aikavälillä 1.2.2018 - 15.2.2018 ja sen tuloksista, sekä opinnäytetyöstä tulee tietoa Suomen Kipu ry:n verkkosivuille, osoitteeseen www.suomenkipu.fi. Opinnäytetyö julkaistaan samassa osoitteessa myöhemmin keväällä.
Kyselyyn liittyvissä kysymyksissä voi ottaa yhteyttä sähköpostitse mikko.alamaki@student.saimia.fi
Kiitos kyselyyn vastaamisesta!

Ystävällisin terveisin Juho Pulliainen, Mikko Alamäki, Väinö Sihvola
Sairaanhoitajaopiskelijat Saimaan AMK

Siirry kyselyyn tästä linkistä:
www.webropolsurveys.com/S/3D548D46C1005956.par
... Näytä enemmänNäytä vähemmän

Julkaistu 3 viikkoa sitten  ·