Yli miljoona suomalaista elää kroonisen kivun kanssa.

Kannanotto: Terveydenhuollon ja sosiaalipalvelun asiakas on nähtävä kokonaisuutena

Perustuslaki täydentävine lakeineen takaa kyllä soteasiakkaan oikeudet ja sotepalvelujen minimin, mutta jostain syystä palvelut eivät aina toteudu tarkoituksenmukaisesti, ne saadaan puutteellisina tai vasta oikaisumenettelyn kautta. Pahimmissa tapauksissa asiakas jää kokonaan lakisääteisten palvelujen ulkopuolelle. Tämä turhauttaa ja uuvuttaa asiakkaan ja voi pahimmillaan johtaa jopa syrjäytymiseen.

Mikään hierarkkinen menettelytapa tai sääntö ei saa olla esteenä sujuvalle hoidolle. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Päätösten teossa asiakkaan tilannetta on mietittävä monelta kantilta asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun saavuttamiseksi. Oikeudenmukaisen päätöksenteon perustana on aina asiakkaan hyvä kohtaaminen.

Hyvä kohtaaminen edellyttää, että soteviranomainen osaa huomioida asiakkaidensa erilaiset tarpeet. Viranomaisen tulee osata perustella lain edellyttämällä tavalla päätökset niin, että asiakas ymmärtää mistä puhutaan. Vaadimme, että palveluja tuottavat tahot tuntevat sen lainsäädännön, joka ohjaa heidän työtään ja osaavat perustella päätöksiään selkeästi.

Hyvä kohtaaminen edellyttää myös, että asiakasta ei pompotella palveluviidakossa, vaan joku ottaa kokonaisvastuun silloin, kun henkilö tulee asiakkaaksi. Tämä pitää sisällään asiakuuden kirjaamisen sekä jatkotoimista ja neuvonnasta huolehtimisen. Kipuasiakas voi uupua helposti, joten asioiden nopea ja sujuva hoito on ensiarvoisen tärkeää. Selkeä kokonaiskuva asiakkaan tarpeista säästää myös henkilökunnan aikaa. Ideaali tilanne olisi, että asiakkaalle nimetään kontaktihenkilö, jonka puoleen hän voi kääntyä lisätietoja kaivatessaan. Tuttu kontaktihenkilö toimii eräänlaisena asiakasneuvojana yhden luukun periaatteella, jolloin asiakkaan ei tarvitse kuluttaa aikaansa ja voimiansa sellaisen tiedon etsimisessä, jonka asiakasneuvoja voi hänelle heti kertoa. Kontaktihenkilön pysyessä samana hän tuntee asiakkaan entuudestaan ja osaa yhteisen kielen. Tämä lisää tehokkuutta, turvallisuuden tunnetta sekä parantaa päätöksentekoa. Asiat tulevat joutuisammin hoidetuiksi ja vältytään turhilta ja kaikille osapuolille kalliilta valituksilta.

Vanha klisee pitää edelleen paikkansa ”Kun asiat pitkittyvät, ne mutkistuvat” ja tätä pitäisi kaikin tavoin välttää. On yhteiskunnankin etu niin taloudellisesti kuin muutenkin, että se huolehtii, että asiakas tulee hyvin hoidetuksi sekä saa oikea-aikaisesti ja oikeaa palvelua niin sosiaalitoimessa kuin lääkärilläkin.

Kohtuulliset ja oikeudenmukaiset palvelut hyvine kohtaamisineen ovat jokaisen oikeus.

Virpi Paasisalo, Suomen Kipu ry, puheenjohtaja
Jaana Andersin, Oikeutta ja neuvontaa ry, puheenjohtaja

Lisätietoja
Virpi Paasisalo, p 045 170 7548, virpi.paasisalo@suomenkipu.fi
Jaana Andersin, p 0443 381 281, info@neuvonta.fi

PDF

1 kommentti

  1. Martsu Martsu
    5.9.2017    

    Kerran istuin hallinto-oikeuden luennolla ja eräs opiskelija kertoi kuinka oli ollut harjoittelemassa sossussa j ja huomannut että eräs asiakas oli oikeutettu erääsern tukeen ja oli kysynyt johtavalta sosiaalityöntekijältä kerfotaanko tälle asiakkaalle tästä mahdollisuudesta ja johtava sossu oli vastannut että ”ei missään nimessä”! VÄÄRIN…virkamiehellä on aina velvollisuus neuvoa asiakasta ja ohjata tarvittavien palveluiden ja tukien piiriin. Virkamiehellä on virkavelvollisuuksia ja vastuu tehdä asiakkaan hyväksi työtään eikä suinkaan suojella omaa virkaansa ja palkkaansa toimimalla kunnanjohtajan kassavirran ja säästöjen vartijana. Säästöjen myötä on valitettavasti moni asia heittänyt asenteiden myötä kuperkeikkaa.

Seuraa meitä:

Yhteystiedot

Suomen Kipu ry

Suomen Kipu ry
Sepontie 3 th 4
02130 Espoo
puh. 045 129 0707
toimisto(at)suomenkipu.fi

Soittoaika
ma–to kello 10–14
Toimisto auki sopimuksen mukaan

Kaisa Hirn
toiminnanjohtaja
045 355 2825
kaisa.hirn(at)suomenkipu.fi

Hallituksen yhteystiedot



Tilaa kroonisen kivun ensitieto-opas tästä
Katso kipudokumentti
Katso kipudokumentti Kivun kasvot

Tukipuhelin

Haluatko keskustella kivusta?

Voit soittaa kipuvertaiselle tiistaisin ja torstaisin klo 17–19

050 464 4333

Äijälinja-tukipuhelin

maanantai-iltaisin klo 18–20

050 327 5396

Voit myös lähettää sähköpostia osoitteella:
tukilinja(at)suomenkipu.fi


Kalenteri

huhti
23
ti
17:30 Hollolan vertaistukiryhmä kokoon... @ Missiokammari
Hollolan vertaistukiryhmä kokoon... @ Missiokammari
huhti 23 @ 17:30 – 19:30
Aluevastaava Hanna Pirinen Gsm 045 6363 101 hollola@suomenkipu.fi Ryhmänvetäjä Eero Kekomäki Gsm 0400 316 946 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme tiistaisin klo 17.15 – 18.45, Missiokammarissa, Rakentajantie 8, tila on esteetön Kevään 2019 tapaamiset 15.1. – 29.1.  – 12.2. –[...]
huhti
24
ke
14:00 Kemin vertaistukiryhmä kokoontuu...
Kemin vertaistukiryhmä kokoontuu...
huhti 24 @ 14:00 – 16:00
Tuija Lampimäki Gsm: 045 122 9262 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme parittomina keskiviikkoina klo 14- 16 Majakkatalossa, Pohjoisrantakatu 5, 2. krs. Esteetön kulku Keskuspuistokatu 6. puolelta. Kevään 2019 tapaamiset 16.1. – 30.1. – 13.2. – 27.2. – 13.3. –[...]
17:00 Kokkolan vertaistukiryhmä kokoon... @ Keski-Pohjanmaan opisto
Kokkolan vertaistukiryhmä kokoon... @ Keski-Pohjanmaan opisto
huhti 24 @ 17:00 – 19:30
Esko Asujamaa Gsm: 040 093 1247 kokkola@suomenkipu.fi Vertaisryhmä Kokoonnumme keskiviikkoisin kello 17 – 21, Keski-Pohjanmaan Opisto, Opistokatu 7, Kälviä. Kevään 2019 tapaamiset 30.1. – 20.2. – 27.3. – 24.4. – 29.5. 30.1.2019.klo 17.00-21.00. Takkahuone/sauna. Saunailta[...]
17:00 Lappeenrannan vertaisryhmä kokoo... @ Kuutinkulma
Lappeenrannan vertaisryhmä kokoo... @ Kuutinkulma
huhti 24 @ 17:00 – 19:00
Aluevastaava Tapio Tiittanen Gsm: 0458418984  (puh. ark. klo 12-20.00) lappeenranta@suomenkipu.fi (24/7/365) Ryhmänvetäjät Tiia Koikkalainen (tauolla kevään 2018 ajan) Gsm: 044 567 25 72 tiia.koikkalainen@gmail.com Maritta Taskinen (tauolla kevään 2018 ajan) Gsm: 040 518 36 41 maaritta.taskinen@pp.inet.fi Vertaisryhmä Kokooonnumme keskiviikkoisin klo 17 –[...]
17:00 Tampereen vertaisryhmä kokoontuu... @ Tampereen seudun vertaiskeskus
Tampereen vertaisryhmä kokoontuu... @ Tampereen seudun vertaiskeskus
huhti 24 @ 17:00 – 19:00
Anu Wickholm Gsm: 050 912 8122 Marke Oksanen Gsm: 040 560 7872 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme kuukauden 2. ja 4. keskiviikko klo 17 – 19, Tampereen Seudun Vertaiskeskus, Mustanlahdenkatu 19 LH 8, 33210 Tampere. Vertaiskeskuksen julkisivuremontti on ohitse[...]

Olemme Facebookissa

Vaikuttamistyö on hidasta ja usein myös hiljaista. Kulisseissa tapahtuva hyörintä ei aina näy katsomoon. Mutta mitäs se Suomen Kipu sitten on tehnyt? Esimerkiksi tätä! ... Näytä enemmänNäytä vähemmän

Julkaistu 2 viikkoa sitten  ·  

Älä jää yksin kivun kanssa. Tänään päivystää jälleen Suomen Kivun tukipuhelin klo 17-19, p 050 464 4333
Voit myös lähettää sähköpostia kipuvertaiselle: tukilinja@suomenkipu.fi
... Näytä enemmänNäytä vähemmän

Julkaistu 2 viikkoa sitten  ·