Yli miljoona suomalaista elää kroonisen kivun kanssa.

Kannanotto: Terveydenhuollon ja sosiaalipalvelun asiakas on nähtävä kokonaisuutena

Perustuslaki täydentävine lakeineen takaa kyllä soteasiakkaan oikeudet ja sotepalvelujen minimin, mutta jostain syystä palvelut eivät aina toteudu tarkoituksenmukaisesti, ne saadaan puutteellisina tai vasta oikaisumenettelyn kautta. Pahimmissa tapauksissa asiakas jää kokonaan lakisääteisten palvelujen ulkopuolelle. Tämä turhauttaa ja uuvuttaa asiakkaan ja voi pahimmillaan johtaa jopa syrjäytymiseen.

Mikään hierarkkinen menettelytapa tai sääntö ei saa olla esteenä sujuvalle hoidolle. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Päätösten teossa asiakkaan tilannetta on mietittävä monelta kantilta asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun saavuttamiseksi. Oikeudenmukaisen päätöksenteon perustana on aina asiakkaan hyvä kohtaaminen.

Hyvä kohtaaminen edellyttää, että soteviranomainen osaa huomioida asiakkaidensa erilaiset tarpeet. Viranomaisen tulee osata perustella lain edellyttämällä tavalla päätökset niin, että asiakas ymmärtää mistä puhutaan. Vaadimme, että palveluja tuottavat tahot tuntevat sen lainsäädännön, joka ohjaa heidän työtään ja osaavat perustella päätöksiään selkeästi.

Hyvä kohtaaminen edellyttää myös, että asiakasta ei pompotella palveluviidakossa, vaan joku ottaa kokonaisvastuun silloin, kun henkilö tulee asiakkaaksi. Tämä pitää sisällään asiakuuden kirjaamisen sekä jatkotoimista ja neuvonnasta huolehtimisen. Kipuasiakas voi uupua helposti, joten asioiden nopea ja sujuva hoito on ensiarvoisen tärkeää. Selkeä kokonaiskuva asiakkaan tarpeista säästää myös henkilökunnan aikaa. Ideaali tilanne olisi, että asiakkaalle nimetään kontaktihenkilö, jonka puoleen hän voi kääntyä lisätietoja kaivatessaan. Tuttu kontaktihenkilö toimii eräänlaisena asiakasneuvojana yhden luukun periaatteella, jolloin asiakkaan ei tarvitse kuluttaa aikaansa ja voimiansa sellaisen tiedon etsimisessä, jonka asiakasneuvoja voi hänelle heti kertoa. Kontaktihenkilön pysyessä samana hän tuntee asiakkaan entuudestaan ja osaa yhteisen kielen. Tämä lisää tehokkuutta, turvallisuuden tunnetta sekä parantaa päätöksentekoa. Asiat tulevat joutuisammin hoidetuiksi ja vältytään turhilta ja kaikille osapuolille kalliilta valituksilta.

Vanha klisee pitää edelleen paikkansa ”Kun asiat pitkittyvät, ne mutkistuvat” ja tätä pitäisi kaikin tavoin välttää. On yhteiskunnankin etu niin taloudellisesti kuin muutenkin, että se huolehtii, että asiakas tulee hyvin hoidetuksi sekä saa oikea-aikaisesti ja oikeaa palvelua niin sosiaalitoimessa kuin lääkärilläkin.

Kohtuulliset ja oikeudenmukaiset palvelut hyvine kohtaamisineen ovat jokaisen oikeus.

Virpi Paasisalo, Suomen Kipu ry, puheenjohtaja
Jaana Andersin, Oikeutta ja neuvontaa ry, puheenjohtaja

Lisätietoja
Virpi Paasisalo, p 045 170 7548, virpi.paasisalo@suomenkipu.fi
Jaana Andersin, p 0443 381 281, info@neuvonta.fi

PDF

1 kommentti

  1. Martsu Martsu
    5.9.2017    

    Kerran istuin hallinto-oikeuden luennolla ja eräs opiskelija kertoi kuinka oli ollut harjoittelemassa sossussa j ja huomannut että eräs asiakas oli oikeutettu erääsern tukeen ja oli kysynyt johtavalta sosiaalityöntekijältä kerfotaanko tälle asiakkaalle tästä mahdollisuudesta ja johtava sossu oli vastannut että ”ei missään nimessä”! VÄÄRIN…virkamiehellä on aina velvollisuus neuvoa asiakasta ja ohjata tarvittavien palveluiden ja tukien piiriin. Virkamiehellä on virkavelvollisuuksia ja vastuu tehdä asiakkaan hyväksi työtään eikä suinkaan suojella omaa virkaansa ja palkkaansa toimimalla kunnanjohtajan kassavirran ja säästöjen vartijana. Säästöjen myötä on valitettavasti moni asia heittänyt asenteiden myötä kuperkeikkaa.

Seuraa meitä:

Yhteystiedot

Suomen Kipu ry

Suomen Kipu ry
Sepontie 3 th 4
02130 Espoo
puh. 045 129 0707
toimisto(at)suomenkipu.fi

Toimisto avoinna
ma–to kello 10–14

Kaisa Hirn
järjestökoordinaattori
045 355 2825
kaisa.hirn(at)suomenkipu.fi

Hallituksen yhteystiedot



Punainen ilmapallo -kampanja

activemedi-logo

Tilaa ActiveMEDI tuotteet tästä ja tue meitä.


Tilaa kroonisen kivun ensitieto-opas tästä
Katso kipudokumentti
Katso kipudokumentti Kivun kasvot

Tukipuhelin

Haluatko keskustella kivusta?

Voit soittaa kipuvertaiselle tiistaisin ja torstaisin klo 17–19

050 464 4333

Äijälinja-tukipuhelin

maanantai-iltaisin klo 18–20

050 327 5396

Svenska stödlinjen

Tisdagar och torsdagar 17–19

045 170 7541

Voit myös lähettää sähköpostia osoitteella:
tukilinja(at)suomenkipu.fi


Kalenteri

marras
21
ti
17:00 Lohjan vertaisryhmä kokoontuu sy... @ Lohjantähden takana, Elokulman tila
Lohjan vertaisryhmä kokoontuu sy... @ Lohjantähden takana, Elokulman tila
marras 21 @ 17:00 – 19:00
Aluevastaava Heidi Kalpio Gsm: 044 985 9550 lohja@suomenkipu.fi Vertaisryhmä Kokoonnumme Lohjantähden takana, Elonkulman tilassa, Kalevankatu 7-9, klo 17 – 19. Tervetuloa keskustelemaan siitä, miten kivun kanssa selviää.
17:15 Hollolan vertaisryhmä kokoontuu ... @ Missiokammari
Hollolan vertaisryhmä kokoontuu ... @ Missiokammari
marras 21 @ 17:15 – 18:45
Aluevastaava Hanna Pirinen Gsm 045 6363 101 hollola@suomenkipu.fi Ryhmänvetäjä Eero Kekomäki Gsm 0400 316 946 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme parittoman viikon tiistaina klo 17-19, Missiokammarissa, Rakentajantie 8, tila on esteetön
18:00 Joensuun vertaisryhmä kokoontuu ... @ Kotikartanoyhdistys ry
Joensuun vertaisryhmä kokoontuu ... @ Kotikartanoyhdistys ry
marras 21 @ 18:00 – 20:00
Tuija Ollaranta  Gsm: 050 573 9567 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme Kotikartanoyhdistys ry:n tiloissa Kartanotie 9, 80230 Joensuu, joka toinen tiistai, klo 18-20.
marras
22
ke
14:00 Kemin vertaisryhmä kokoontuu syk... @ Majakkatalo
Kemin vertaisryhmä kokoontuu syk... @ Majakkatalo
marras 22 @ 14:00 – 16:00
Tuija Lampimäki Gsm: 045 122 9262 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme parittomina keskiviikkoina klo 14- 16 Majakkatalossa, Pohjoisrantakatu 5, 2. krs. Esteetön kulku Keskuspuistokatu 6. puolelta.
17:00 Lappeenrannan vertaisryhmä kokoo... @ Kuutinkulma
Lappeenrannan vertaisryhmä kokoo... @ Kuutinkulma
marras 22 @ 17:00 – 19:00
Aluevastaava Tapio Tiittanen Gsm: 0458418984 Ryhmänvetäjät Tiia Koikkalainen  Gsm: 044 567 25 72 Maritta Taskinen Gsm: 040 518 36 41 Vertaistukiryhmä Kipuklubi kokoontuu joka kuukauden, neljäs arki keskiviikko, klo 17 – 19. Kuutinkulmassa, Valtakatu 23, Lappeenranta

Olemme Facebookissa

KIRJA-ARVONTA! Arvomme Dan Brownin uutuusromaanin Alku (suom. Jorma-Veikko Sappinen) kaikkien kommentoineiden kesken. Koukuttavassa, Barcelonaan sijoittuvassa jännärissä professori Robert Langdon on ihmiskunnan perimmäisten kysymysten äärellä. Mistä me tulemme? Mihin olemme menossa?

Kerro kommenteissa, mikä on suosikkidekkarisi, niin osallistut arvontaan. Onnetar puuttuu peliin torstaina 2.11. klo 15.

Facebook ei ole mukana arvonnassa.
... Näytä enemmänNäytä vähemmän

Julkaistu 4 viikkoa sitten  ·