Yli miljoona suomalaista elää kroonisen kivun kanssa.

Kannanotto: Terveydenhuollon ja sosiaalipalvelun asiakas on nähtävä kokonaisuutena

Perustuslaki täydentävine lakeineen takaa kyllä soteasiakkaan oikeudet ja sotepalvelujen minimin, mutta jostain syystä palvelut eivät aina toteudu tarkoituksenmukaisesti, ne saadaan puutteellisina tai vasta oikaisumenettelyn kautta. Pahimmissa tapauksissa asiakas jää kokonaan lakisääteisten palvelujen ulkopuolelle. Tämä turhauttaa ja uuvuttaa asiakkaan ja voi pahimmillaan johtaa jopa syrjäytymiseen.

Mikään hierarkkinen menettelytapa tai sääntö ei saa olla esteenä sujuvalle hoidolle. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Päätösten teossa asiakkaan tilannetta on mietittävä monelta kantilta asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun saavuttamiseksi. Oikeudenmukaisen päätöksenteon perustana on aina asiakkaan hyvä kohtaaminen.

Hyvä kohtaaminen edellyttää, että soteviranomainen osaa huomioida asiakkaidensa erilaiset tarpeet. Viranomaisen tulee osata perustella lain edellyttämällä tavalla päätökset niin, että asiakas ymmärtää mistä puhutaan. Vaadimme, että palveluja tuottavat tahot tuntevat sen lainsäädännön, joka ohjaa heidän työtään ja osaavat perustella päätöksiään selkeästi.

Hyvä kohtaaminen edellyttää myös, että asiakasta ei pompotella palveluviidakossa, vaan joku ottaa kokonaisvastuun silloin, kun henkilö tulee asiakkaaksi. Tämä pitää sisällään asiakuuden kirjaamisen sekä jatkotoimista ja neuvonnasta huolehtimisen. Kipuasiakas voi uupua helposti, joten asioiden nopea ja sujuva hoito on ensiarvoisen tärkeää. Selkeä kokonaiskuva asiakkaan tarpeista säästää myös henkilökunnan aikaa. Ideaali tilanne olisi, että asiakkaalle nimetään kontaktihenkilö, jonka puoleen hän voi kääntyä lisätietoja kaivatessaan. Tuttu kontaktihenkilö toimii eräänlaisena asiakasneuvojana yhden luukun periaatteella, jolloin asiakkaan ei tarvitse kuluttaa aikaansa ja voimiansa sellaisen tiedon etsimisessä, jonka asiakasneuvoja voi hänelle heti kertoa. Kontaktihenkilön pysyessä samana hän tuntee asiakkaan entuudestaan ja osaa yhteisen kielen. Tämä lisää tehokkuutta, turvallisuuden tunnetta sekä parantaa päätöksentekoa. Asiat tulevat joutuisammin hoidetuiksi ja vältytään turhilta ja kaikille osapuolille kalliilta valituksilta.

Vanha klisee pitää edelleen paikkansa ”Kun asiat pitkittyvät, ne mutkistuvat” ja tätä pitäisi kaikin tavoin välttää. On yhteiskunnankin etu niin taloudellisesti kuin muutenkin, että se huolehtii, että asiakas tulee hyvin hoidetuksi sekä saa oikea-aikaisesti ja oikeaa palvelua niin sosiaalitoimessa kuin lääkärilläkin.

Kohtuulliset ja oikeudenmukaiset palvelut hyvine kohtaamisineen ovat jokaisen oikeus.

Virpi Paasisalo, Suomen Kipu ry, puheenjohtaja
Jaana Andersin, Oikeutta ja neuvontaa ry, puheenjohtaja

Lisätietoja
Virpi Paasisalo, p 045 170 7548, virpi.paasisalo@suomenkipu.fi
Jaana Andersin, p 0443 381 281, info@neuvonta.fi

PDF

1 kommentti

  1. Martsu Martsu
    5.9.2017    

    Kerran istuin hallinto-oikeuden luennolla ja eräs opiskelija kertoi kuinka oli ollut harjoittelemassa sossussa j ja huomannut että eräs asiakas oli oikeutettu erääsern tukeen ja oli kysynyt johtavalta sosiaalityöntekijältä kerfotaanko tälle asiakkaalle tästä mahdollisuudesta ja johtava sossu oli vastannut että ”ei missään nimessä”! VÄÄRIN…virkamiehellä on aina velvollisuus neuvoa asiakasta ja ohjata tarvittavien palveluiden ja tukien piiriin. Virkamiehellä on virkavelvollisuuksia ja vastuu tehdä asiakkaan hyväksi työtään eikä suinkaan suojella omaa virkaansa ja palkkaansa toimimalla kunnanjohtajan kassavirran ja säästöjen vartijana. Säästöjen myötä on valitettavasti moni asia heittänyt asenteiden myötä kuperkeikkaa.

Seuraa meitä:

Yhteystiedot

Suomen Kipu ry

Suomen Kipu ry
Sepontie 3 th 4
02130 Espoo
puh. 045 129 0707
toimisto(at)suomenkipu.fi

Soittoaika
ma–to kello 10–14
Toimisto auki sopimuksen mukaan

Kaisa Hirn
toiminnanjohtaja
045 355 2825
kaisa.hirn(at)suomenkipu.fi

Hallituksen yhteystiedot



Tilaa kroonisen kivun ensitieto-opas tästä
Katso kipudokumentti
Katso kipudokumentti Kivun kasvot

Tukipuhelin

Haluatko keskustella kivusta?

Voit soittaa kipuvertaiselle tiistaisin ja torstaisin klo 17–19

050 464 4333

Äijälinja-tukipuhelin

maanantai-iltaisin klo 18–20

050 327 5396

Voit myös lähettää sähköpostia osoitteella:
tukilinja(at)suomenkipu.fi


Kalenteri

loka
24
to
12:30 Oulun vertaistukiryhmä kokoontuu @ Aleksinkulman Aino-kabinetti, 2. krs
Oulun vertaistukiryhmä kokoontuu @ Aleksinkulman Aino-kabinetti, 2. krs
loka 24 @ 12:30 – 15:00
Oulun vertaistukiryhmä kokoontuu @ Aleksinkulman Aino-kabinetti, 2. krs
Aluevastaava Pertti Latvala Gsm: 045 636 0358   Ryhmän ohjaaja Ville-Veikko Kovanen Gsm: 045 357 18 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme joka toinen torstai klo 12.30 – 15, Aleksinkulman Aino-kabinettissa, 2 krs., Aleksanterinkatu 9. Pääasiana on keskustelua itseä[...]
16:00 Porin vertaistukiryhmä kokoontuu @ Satakunnan yhteisökeskus
Porin vertaistukiryhmä kokoontuu @ Satakunnan yhteisökeskus
loka 24 @ 16:00 – 18:00
Kristiina Heiniluoma Gsm: 040 734 6815 Vertaisryhmä Kokoonnumme torstaisin klo 16-18, Satakunnan Yhteisökeskus, Otavankatu 5. Kevään 2019 tapaamiset 24.1. – 21.2. – 21.3. – 18.4. – 23.5. Syksyn 2019 tapaamiset 19.9. – 24.10. – 21.11. – 12.12.
16:30 Imatran vertaistukiryhmä kokoontuu @ Kulttuuritalo Virta, Vierashuone.
Imatran vertaistukiryhmä kokoontuu @ Kulttuuritalo Virta, Vierashuone.
loka 24 @ 16:30 – 18:30
Imatra Ryhmänvetäjä: Susanna Kovasin p. 041 4403967 imatra@suomenkipu.fi Vertaistukiryhmä Kokoontumispaikkana on Kulttuuritalo Virta, Vierashuone. Osoite Virastokatu 1 55120 Imatra ja aika on klo 16.30 – 18.30. Huom! Vapaaehtoinen kahvimaksu. Vertaisryhmään osallistuminen on maksutonta. Se ei edellytä[...]
18:00 Hyvinkään vertaistukiryhmä kokoo...
Hyvinkään vertaistukiryhmä kokoo...
loka 24 @ 18:00 – 20:00
Aluevastaava Maarit Toivonen Gsm: 050 501 2121 Vertaisryhmä Kokoonnumme torstaisin klo 18 – 20, Seittemänmiehenkatu 2 (liikehuoneisto katutaso) Kevään 2019 tapaamiset 17.1 – 14.2 – 14.3 – 18.4 – 16.5 Syksyn 2019 tapaamiset 22.8 – 19.9 – 24.10– 21.11 – 12.12
loka
28
ma
17:00 Mikkelin vertaistukiryhmä kokoontuu @ Oma Tori (2.krs)
Mikkelin vertaistukiryhmä kokoontuu @ Oma Tori (2.krs)
loka 28 @ 17:00 – 19:00
Virpi Paasisalo Gsm: 045 170 7548 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme joka parillisen viikon maanantaina klo 17-19 Oma Torissa, Porrassalmenkatu 21, 2 krs.  Kevään kokoontumisajat 7.1. – 21.1. – 4.2. – 4.3. – 18.3. – 1.4. – 15.4. – 29.4. – 13.5.[...]

Olemme Facebookissa

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference.