Yli miljoona suomalaista elää kroonisen kivun kanssa.

Kannanotto: Terveydenhuollon ja sosiaalipalvelun asiakas on nähtävä kokonaisuutena

Perustuslaki täydentävine lakeineen takaa kyllä soteasiakkaan oikeudet ja sotepalvelujen minimin, mutta jostain syystä palvelut eivät aina toteudu tarkoituksenmukaisesti, ne saadaan puutteellisina tai vasta oikaisumenettelyn kautta. Pahimmissa tapauksissa asiakas jää kokonaan lakisääteisten palvelujen ulkopuolelle. Tämä turhauttaa ja uuvuttaa asiakkaan ja voi pahimmillaan johtaa jopa syrjäytymiseen.

Mikään hierarkkinen menettelytapa tai sääntö ei saa olla esteenä sujuvalle hoidolle. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Päätösten teossa asiakkaan tilannetta on mietittävä monelta kantilta asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun saavuttamiseksi. Oikeudenmukaisen päätöksenteon perustana on aina asiakkaan hyvä kohtaaminen.

Hyvä kohtaaminen edellyttää, että soteviranomainen osaa huomioida asiakkaidensa erilaiset tarpeet. Viranomaisen tulee osata perustella lain edellyttämällä tavalla päätökset niin, että asiakas ymmärtää mistä puhutaan. Vaadimme, että palveluja tuottavat tahot tuntevat sen lainsäädännön, joka ohjaa heidän työtään ja osaavat perustella päätöksiään selkeästi.

Hyvä kohtaaminen edellyttää myös, että asiakasta ei pompotella palveluviidakossa, vaan joku ottaa kokonaisvastuun silloin, kun henkilö tulee asiakkaaksi. Tämä pitää sisällään asiakuuden kirjaamisen sekä jatkotoimista ja neuvonnasta huolehtimisen. Kipuasiakas voi uupua helposti, joten asioiden nopea ja sujuva hoito on ensiarvoisen tärkeää. Selkeä kokonaiskuva asiakkaan tarpeista säästää myös henkilökunnan aikaa. Ideaali tilanne olisi, että asiakkaalle nimetään kontaktihenkilö, jonka puoleen hän voi kääntyä lisätietoja kaivatessaan. Tuttu kontaktihenkilö toimii eräänlaisena asiakasneuvojana yhden luukun periaatteella, jolloin asiakkaan ei tarvitse kuluttaa aikaansa ja voimiansa sellaisen tiedon etsimisessä, jonka asiakasneuvoja voi hänelle heti kertoa. Kontaktihenkilön pysyessä samana hän tuntee asiakkaan entuudestaan ja osaa yhteisen kielen. Tämä lisää tehokkuutta, turvallisuuden tunnetta sekä parantaa päätöksentekoa. Asiat tulevat joutuisammin hoidetuiksi ja vältytään turhilta ja kaikille osapuolille kalliilta valituksilta.

Vanha klisee pitää edelleen paikkansa ”Kun asiat pitkittyvät, ne mutkistuvat” ja tätä pitäisi kaikin tavoin välttää. On yhteiskunnankin etu niin taloudellisesti kuin muutenkin, että se huolehtii, että asiakas tulee hyvin hoidetuksi sekä saa oikea-aikaisesti ja oikeaa palvelua niin sosiaalitoimessa kuin lääkärilläkin.

Kohtuulliset ja oikeudenmukaiset palvelut hyvine kohtaamisineen ovat jokaisen oikeus.

Virpi Paasisalo, Suomen Kipu ry, puheenjohtaja
Jaana Andersin, Oikeutta ja neuvontaa ry, puheenjohtaja

Lisätietoja
Virpi Paasisalo, p 045 170 7548, virpi.paasisalo@suomenkipu.fi
Jaana Andersin, p 0443 381 281, info@neuvonta.fi

PDF

1 kommentti

  1. Martsu Martsu
    5.9.2017    

    Kerran istuin hallinto-oikeuden luennolla ja eräs opiskelija kertoi kuinka oli ollut harjoittelemassa sossussa j ja huomannut että eräs asiakas oli oikeutettu erääsern tukeen ja oli kysynyt johtavalta sosiaalityöntekijältä kerfotaanko tälle asiakkaalle tästä mahdollisuudesta ja johtava sossu oli vastannut että ”ei missään nimessä”! VÄÄRIN…virkamiehellä on aina velvollisuus neuvoa asiakasta ja ohjata tarvittavien palveluiden ja tukien piiriin. Virkamiehellä on virkavelvollisuuksia ja vastuu tehdä asiakkaan hyväksi työtään eikä suinkaan suojella omaa virkaansa ja palkkaansa toimimalla kunnanjohtajan kassavirran ja säästöjen vartijana. Säästöjen myötä on valitettavasti moni asia heittänyt asenteiden myötä kuperkeikkaa.

Seuraa meitä:

Yhteystiedot

Suomen Kipu ry

Suomen Kipu ry
Sepontie 3 th 4
02130 Espoo
puh. 045 129 0707
toimisto(at)suomenkipu.fi

Soittoaika
ma–to kello 10–14
Toimisto auki sopimuksen mukaan

Kaisa Hirn
toiminnanjohtaja
045 355 2825
kaisa.hirn(at)suomenkipu.fi

Hallituksen yhteystiedot



Tilaa kroonisen kivun ensitieto-opas tästä
Katso kipudokumentti
Katso kipudokumentti Kivun kasvot

Tukipuhelin

Haluatko keskustella kivusta?

Voit soittaa kipuvertaiselle tiistaisin ja torstaisin klo 17–19

050 464 4333

Äijälinja-tukipuhelin

maanantai-iltaisin klo 18–20

050 327 5396

Svenska stödlinjen

Tisdagar och torsdagar 17–19

045 170 7541

Voit myös lähettää sähköpostia osoitteella:
tukilinja(at)suomenkipu.fi


Kalenteri

helmi
25
ma
17:30 Helsingin vertaistukiryhmä kokoo...
Helsingin vertaistukiryhmä kokoo...
helmi 25 @ 17:30 – 19:30
Aluevastaava Arto Hannolin Gsm: 0500 906 087 helsinki@suomenkipu.fi Helsinki etsii toimijoita. Olisitko kiinnostunut aluevastaavana tai ryhmänvetäjänä vapaaehtoistoiminnasta? Ryhmä on avoin kaikille kroonisesta kivusta kärsiville. Vertaisryhmä Kokoonnumme maanantaisin klo 17.30 – 19.30, Kampin palvelukeskuksessa, tila Broidi[...]
helmi
26
ti
17:30 Espoon vertaisryhmä kokoontuu ke... @ Suomen Kipu ry toimisto
Espoon vertaisryhmä kokoontuu ke... @ Suomen Kipu ry toimisto
helmi 26 @ 17:30 – 19:30
Aluevastaava Heidi Kellokoski Gsm 040 5722 707 Ryhmän vetäjä Mikko Vaittinen Gsm 0400 926 419 espoo@suomenkipu.fi Vertaistukiryhmä Vertaistukiryhmä kokoontuu vaihtelevasti puhelimitse sekä Suomen Kivun toimistolla. Puhelinryhmä joka kolmas tiistai klo 18-19.30 Tekstiviesti numeroon 0405722707 klo 17 mennessä, niin soitan ilmoittautuneille.[...]
17:30 Hollolan vertaistukiryhmä kokoon... @ Missiokammari
Hollolan vertaistukiryhmä kokoon... @ Missiokammari
helmi 26 @ 17:30 – 19:30
Aluevastaava Hanna Pirinen Gsm 045 6363 101 hollola@suomenkipu.fi Ryhmänvetäjä Eero Kekomäki Gsm 0400 316 946 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme tiistaisin klo 17.15 – 18.45, Missiokammarissa, Rakentajantie 8, tila on esteetön Kevään 2019 tapaamiset 15.1. – 29.1.  – 12.2. –[...]
helmi
27
ke
14:00 Kemin vertaistukiryhmä kokoontuu...
Kemin vertaistukiryhmä kokoontuu...
helmi 27 @ 14:00 – 16:00
Tuija Lampimäki Gsm: 045 122 9262 Vertaistukiryhmä Kokoonnumme parittomina keskiviikkoina klo 14- 16 Majakkatalossa, Pohjoisrantakatu 5, 2. krs. Esteetön kulku Keskuspuistokatu 6. puolelta. Kevään 2019 tapaamiset 16.1. – 30.1. – 13.2. – 27.2. – 13.3. –[...]
17:00 Lappeenrannan vertaisryhmä kokoo... @ Kuutinkulma
Lappeenrannan vertaisryhmä kokoo... @ Kuutinkulma
helmi 27 @ 17:00 – 19:00
Aluevastaava Tapio Tiittanen Gsm: 0458418984  (puh. ark. klo 12-20.00) lappeenranta@suomenkipu.fi (24/7/365) Ryhmänvetäjät Tiia Koikkalainen (tauolla kevään 2018 ajan) Gsm: 044 567 25 72 tiia.koikkalainen@gmail.com Maritta Taskinen (tauolla kevään 2018 ajan) Gsm: 040 518 36 41 maaritta.taskinen@pp.inet.fi Vertaisryhmä Kokooonnumme keskiviikkoisin klo 17 –[...]

Olemme Facebookissa

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference.