Uni

Nainen nukkumassa sängyllä.

Kroonisesta kivusta puhuttaessa nostetaan usein esille se tosiasia, että kipu tekee nukahtamisesta ja nukkumisesta hankalaa. Harvemmin kuitenkaan puhutaan siitä, että kyseinen vaikutus toimii myös toiseen suuntaan: Sen lisäksi, että kipu aiheuttaa unettomuutta, aiheuttaa unettomuus kipuja. Uniongelmat saattavat herkistää keskushermoston kipuradat aistimaan kipuärsykkeitä tavallista voimakkaammin, ja tilapäinenkin unettomuus heijastuu kipua sairastavan ihmisen oireisiin.

Elvyttävä uni onkin yksi tehokkaimmista kivunhallinnan työkaluista. Se auttaa ajattelemaan selkeämmin ja positiivisemmin, ja se helpottaa myös kipuun liittyvää väsymystä. Hyvä uni tukee kehon puolustusjärjestelmän toimintaa ja tehostaa aineenvaihduntaa. Syvä uni on erityisen tärkeä unen vaihe, sillä sen aikana elimistö korjaa itseään. Riittävään ja laadukkaaseen yöuneen onkin tarpeen kiinnittää huomiota.

Univaikeuksia ei kannata ottaa itsestään selvänä osana kroonisen kivun kanssa elämistä. Kipua sairastavan ihmisen unettomuutta voidaan hoitaa tehokkaasti, mikä osaltaan vaikuttaa ratkaisevasti kivun kanssa pärjäämiseen ja elämänlaatuun ylipäätään. Ensisijaisesti unta hoidetaan lääkkeettömin omahoidon keinoin. Hyvää unta tukevia tapoja ja tottumuksia ovat esimerkiksi

  • oman, rauhallisen nukkumistilan luominen
  • säännöllinen liikunta
  • päiväunien välttäminen
  • kofeiinin ja raskaiden aterioiden välttäminen iltaisin
  • makuuhuoneen pimentäminen ja viilentäminen
  • päihteidenkäytön vähentäminen
  • kännykän selaamisen välttäminen iltaisin
  • säännöllinen vuorokausirytmi
  • rentoutusharjoitukset

Jos lääkkeettömät unen hoitamisen keinot eivät riitä, on tarpeen kääntyä lääkärin puoleen. Hankalia ja pitkäkestoisia uniongelmia voidaan hoitaa esimerkiksi terveyskeskuksen uniryhmässä tai kognitiivis-behavioraalisen terapian keinoin. Joskus unettomuuden selättämiseksi tarvitaan myös lyhytaikaista lääkehoitoa. Esimerkiksi melatoniinilla voidaan turvallisesti tukea kipua sairastavan ihmisen nukkumista.


Lähteet:

Helena Miranda: Ota kipu haltuun (2016)

SOSTERI: Selätä kipu kokonaisvaltaisesti. Pitkäkestoisen tuki- ja liikuntaelinkivun omahoito-opas

Suomen Kipu ry: Menetelmiä lääkkeettömään kivunhoitoon -opas

Uni ja kipu -webinaarin taltioinnit

Taltioinnit katsomalla saat lisää tietoa kivun ja unen yhteydestä sekä omahoidon keinoista.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.