Hoitotakuu voimassa

Maaliskuun 2005 alusta tuli voimaan hoitotakuulainsäädäntö. Nyt kiireettömän tutkimuksen ja hoidon tarpeen arviointi tapahtuu täsmälleen samojen perusteiden mukaan koko maassa. Perusteet on koottu 240-sivuiseksi julkaisuksi sosiaali- ja terveysministeriön nettisivuille www.stm.fi. Keskeinen osa kriteereistä on ns. pisteytyksiä; pisteytettynä ovat mm. oireet, haitta, kipu, kliiniset löydökset ja röntgenlöydökset. Hoitojonoon pääsy edellyttää yleensä 50 yhteispisteen kertymistä.

Hoitotakuun määräajat

Lain mukaan terveyskeskukseen on saatava arkisin aukioloaikana välittömästi puhelinyhteys tai siellä on päästävä käymään. Hoidon tarve voidaan arvioida puhelimessa, jolloin arvion voi tehdä lain mukaan muukin terveydenhuollon ammattihenkilö kuin lääkäri – mutta potilaan ei ole kuitenkaan pakko suostua puhelimitse tehtävään arvioon, vaan hän voi edellyttää vastaanottokäyntiä. Jos arviointi vaatii henkilökohtaisen käynnin, vastaanottoaika on saatava 3 arkipäivän kuluessa.

Terveyskeskuksessa hoito aloitetaan tavallisesti ensimmäisellä käynnillä – ja viimeistään 3 kuukaudessa. Jos terveyskeskuksessa annetaan erikoissairaanhoitoa, siihen on päästävä kolmessa ja viimeistään kuudessa kuukaudessa. Kolmen kuukauden enimmäismääräajasta voidaan poiketa vain silloin, kun hoidon antamista voidaan perustellusta syystä lykätä potilaan terveydentilan vaarantumatta.

Sairaalaan pääsy edellyttää lääkärin lähetettä. Sairaalassa hoidon tarve on arvioitava 3 viikossa lähetteen saapumisesta. Arvio voidaan tehdä joko lähetteen perusteella tai kutsumalla potilas tutkimuksiin sairaalaan. Jos arvio tehdään lähetteen perusteella, potilaan on saatava tieto tutkimussuunnitelmasta 3 viikossa. Jos tutkimuksissa todetaan, että potilas tarvitsee sairaanhoitoa, niin se on aloitettava 3-6 kuukaudessa. Enimmäisajat leikkausjonoissa ovat samat.

Entä jos hoitotakuu ei toimi?

Jos oma terveyskeskus tai sairaala ei pysty tarjoamaan hoitoa määräajassa, sen on järjestettävä hoito samalla hinnalla muualla, joko toisessa sairaanhoitopiirissä tai yksityissektorilla. Ennen hoitotakuun voimaantuloa hoitojonoon asetettujen potilaiden odotusajat lasketaan vasta 1.3.2005 lähtien.

Hoitotakuu koskee myös hammashoitoa. Samoin hoitotakuun piiriin kuuluu myös kuntoutussuunnitelma. Potilaalla on mahdollisuus pyytää laatimaan yksilöllinen kuntoutussuunnitelma ja mikäli sellaista ei laadita, niin asiasta voi tehdä asiakasmuistutuksen.

Jos potilas ei saakaan hoitotakuun mukaisesti hoitoa tai pääse tutkimuksiin määräajassa, hän voi tehdä hoitopaikan johtavalle lääkärille kirjallisen asiakasmuistutuksen esimerkiksi potilasasiamiehen avulla; asiakasmuistutuslomakkeen saa pyydettäessä myös Suomen Kipu ry:stä. Viivästymisestä on mahdollista tehdä myös hallintokantelu mm. lääninhallitukselle tai terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle (TEO).

Hoitotakuumuistutus (.pdf)

Oletko tyytymätön saamaasi hoitoon?

Potilaalla on oikeus hyvään hoitoon. Jos koet, että sinua ei ole kohdeltu asianmukaisesti tai hoidossa on tapahtunut virhe, sinulla on oikeus valittaa puutteellisesta hoidosta. Lue lisää täältä ->